Přestavba kol velorexu z kývačky na panelková

06.08.2023

Originální kola na Velorex 350/16 jsou kola z Kejvačky. 

Proč tato úprava? 

1) ložiska - extrémní namáhání uložení ložisek ve středu kol. Kola jsou prostě dělaná na moto (náklony) toto namáhání je tak extrémní že uložení ložisek prostě trpí. Opakovaně se ložiska lepí ale to je dočasné, než se závada opakuje. 

2) středy kol - originál střed kol má mít jen jednu díru "větrací" ale ty se už těžko shání a jsou často už tak vymačkané že se pomalu nedají použít. Proto nejčastěji na strojích najdeme origo středy z kývačky které mají 6 větracích otvorů, ničím jiným se neliší. Problémem těchto středů je praskání v těchto dírách. 

3) brzdy - možnost dvouklíčových brzd. Ty jsem nakonec nepoužil (neshání se snadno ani levně). Dají se ale kdykoliv dodělat.

4) Zadní kolo má lepší uložení rozety, je panelková a unašeč je s gumovou hvězdicí. Řetěz necuká při rozjíždění a celý chod je hladší, plynulejší. 

Střed kola Kývačka
Střed kola Kývačka
Kývačková rozeta odříznutý prstenec ozubení
Kývačková rozeta odříznutý prstenec ozubení
Z druhé strany, bez svárů, je tam osazení
Z druhé strany, bez svárů, je tam osazení
Střed kola original Velorex (1 díra)
Střed kola original Velorex (1 díra)
Panelková rozeta zbavena ozubení
Panelková rozeta zbavena ozubení
Prasklý střed Kývačka
Prasklý střed Kývačka
Navařené zuby z kývačky na rozetu z Panelky
Navařené zuby z kývačky na rozetu z Panelky
Nové panelkové kola na Velorex
Nové panelkové kola na Velorex

Asi bych měl zmínit, že úprava je jak finančně, časově i technicky dost náročná. Popravdě nevím, zda bych se do ní pustil znovu. Proto ale píši tento článek, zde je kompletní manuál. To co jsem si musel hledat, zkoušet a vymýšlet, je tu na jednom místě. Mít tyto informace, vše by bylo o poznání snazší.

Koupě středů a štítů kol. 

Můžete si vybrat ze dvou druhů, menší štít který je zapuštěn a je zároveň se středem, nebo větší štít, který překrývá střed kola z venku. Já volil ty z venku ale je to asi jedno, které máte nebo seženete snáz. Další rozhodnutí je, zda volit staré středy , vyčistit a opatřit novými ložisky. Nebo volit jako já a koupit si nové (druhoška) které mají ocelové futro, tedy ložiska se už nemají kam vymačkat i kdyby chtěly. 

Přední kola

kývačkové štíty musí dolu a nahrazuji panelkovými. Štít kola se musí na soustruhu stočit, dosedací plocha a střed. Ve středu se ubírá osazení a zvětšuje průměr na osazení osy kol.  Nakonec flexou odebrat přebytky které překáží uchycení a provrtat 2 díry pro uchycení štítu ke kyvce. Tyto 2 díry mi vyšli dost pitomě, přímo do výztuhy štítu. Tedy šroub se nedal vložit, musel jsem hlavu šroubu hodně ubrousit a ze 6 hranu zbyl vlastně asi 2 hran, takový  ohnutý hřebík :) . Pak jsem štít nastrojil paknamy, ty jsem koupil nové. Lepení paken je ale dost zoufale udělané a musel jsem si je hodně upravit pilníkem aby se kolo vůbec točilo. Nakonec díru pro záchyt lanka brzdy a lanko jsem musel vést pod nápravou, horem jak jsem ho měl bylo lanko krátké. Nasadit kolo, utáhnout a předek je hotový. 

Zadní kolo

ráfek je silnější 2,15 na větší pneu, střed kola a štít je stejný tedy bez úprav. Zadní kolo je tedy hrozně jednoduché, dáte panelkové kolo, panelkovou rozetu, panelkovou rozetku (tu jsem podložil kroužkem aby byl řetěz v ose) a řetěz 428 a je to hotové. Rozetku jsem dal 16 zubů a rozetu originál panelku. Utáhnou kolo a může se vyrazit. 

Změna řetězu 

na řetězu z panelky 428 jsem ujel asi 60 km a měl jsem jasno. Musí dolu a předělat na 520. Řetěz to nedává, při rozjezdech nebo při prudkém stoupání na 1 přeskakuje. Dá se to vyřešit našponováním ale to velmi brzo odejde ložisko pod kolečkem a to nechceš. Rozeta na panelku se jiná než na úzký řetěz 428 nedělá, tak si ji musím nechat udělat. Dá se v zoubkárně nějak asi nechat vyrobit, ale takový kontakt nemám bohužel. Vzal jsem tedy novou rozetu 37 zubů kývačku a nechal z ní odříznout na soustruhu zuby. Z rozety panelky jsem je nechal na soustruhu stočit. Pak se tento prstenec zubů nalisoval na stočenou zozetu panelky a tigem zabodoval (cca 10 bodů, dobře provařit) . Kolečko jsem změnil za originál 13 zubů které je na Velorexu. 

Poznatek, druhovýroba panelkových rozet je fakt zoufalá, už nová hází jako blázen a pro tuto úpravu  absolutně nevhodná. Kovové výztuhy jsou v hliníku hodně na mělko, tedy krom toho že může praskat tak není na co vařit zuby po stočení ... . 

Na této úpravě je ujeto zatím pár set kilometrů ale zatím jsem spokojený. Kromě malinko lepších brzd a eliminace cukání při rozjezdech a jízdě bez plynu, se vlastně nic zásadního nezměnilo. Největší rozdíl by ale měl být v budoucnu, že nebudu muset řešit ložiska a na to se moc těším. Přední i zadní kolo má shodný střed, dá se tedy vozit 1 náhradní kolo sebou (tak to dělám já) a vyměnit se dá dopředu i dozadu. 

štít kola před úpravou
štít kola před úpravou
štít kola po úpravě
štít kola po úpravě
vnitřní strana štítu kola před úpravou středu
vnitřní strana štítu kola před úpravou středu
vnitřní strana štítu, ubraný střed
vnitřní strana štítu, ubraný střed
Veleorex cestování, velorex expedice, velorex renovace, Velorex 350/16
Velorex cestování, velorex expedice, velorex renovace, Velorex 350/16